onsdag 4 januari 2012

Mitt Romney vinner Iowa (Del 2)

Natten var långt in på småtimmarna en riktig rysare där frågan handlade om vem av Rick Santorum och Mitt Romney som skulle vinna. Med över 96% räknade ledde Santorum med omkring 100 röster och hans möjligheter verkade vara större än Romneys. Det fanns dock några tusen röster kvar att räkna och slutligen vann Romney som fick 30015 röster mot Santorums 30007 röster. Romney vann alltså slutligen med 8 röster.

Här rapporterar Iowas GOP-ordförande Matt Strawn resultatet och Mitt Romneys seger:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



* * *


Resultaten i dess helhet blev som följande rapporterar Washington Post (99,5% av rösterna räknade):

1. Mitt Romney ----------- 30 015 röster - 24,6%

2. Rick Santorum -------- 30 007 röster - 24,5%

3. Ron Paul --------------- 26 219 röster - 21,4%

4. Newt Gingrich -------- 16 251 röster - 13,3%

5. Rick Perry ------------- 12 604 röster - 10,3%

6. Michele Bachmann --- 6 073 röster -- 5%

7. Jon Huntsman -------- 745 röster ---- 0,6%

8. Övriga ------------------ 341 röster ---- 0,3%



* * *


Det här var en marginell men mycket fördelaktig seger för Mitt Romney som till en början inte ens satsade särskilt hårt på Iowa. Här är Romneys segertal - som han höll när resultatet inte var helt klart, men när det ändå stod tydligt att det var mycket jämnt mellan honom och Santorum:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Här skriver DN också om valrysaren, och här SVD.

Se även tidigare inlägg:

Mitt Romney vinner Iowa 20120104

Resultaten i Iowa: bottenkandidaterna klara 20120104

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket floskler.

Egentligen sa han bara en sak som var konkret och vettig: att balansera budgeten.

Han är åtminstone sympatisk, verkar vara en "nice guy".