onsdag 11 januari 2012

Mitt Romney vinner New Hampshire

Mitt Romney vann i natt New Hampshires primärval. Med 95% av rösterna räknade vann Romney enligt New York Times med 39,4% mot tvåan Ron Paul på 22,8%, följt av trean Jon Huntsman som lyckades nå ett visst genombrott i delstaten med 16,8%. Fyra blev Newt Gingrich med 9,4%, femma Santorum med 9,3% (jämlikheten gör dock att dessas placering kanske kommer att förändras i takt med räkningen) - sist Rick Perry med 0,7%.

Här har Fox News ett inslag om Mitt Romneys seger, Pauls andraplats och Huntsmans tredjeplats:



Och här är Romneys segertal - som är ett av de allra bästa tal jag hört av Romney. Ett kort, koncist men alldeles utmärkt sådant där han riktar nästan all kritik mot Obama och de grundläggande felen med dennes presidentskap:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Segern i New Hampshire var inte oväntad, men likväl en enorm framgång för Mitt Romney. Om de andra anti-Romney-kandidaterna nu klarar av att stoppa honom återstår att se. Sista slaget med en seriös chans att klara detta blir South Carolina. Vinner Romney där också är nomineringen hans.

Jag själv stöder både Gingrich och Santorum före Romney. Men om Romney vinner nomineringen och presidentskapet, och därefter regerar utifrån samma premisser han stakade ut i sitt tal ovan, så kommer han att bli en alldeles utmärkt president.

Se även tidigare inlägg:

Presentation av New Hampshires valdistrikt 20120110

Besvärligt sista dygn för Romney innan valdagen 20120110

-----------------

Mitt Romney vinner Iowa (Del 2) 20120104

Inga kommentarer: